Elektromos ablak beszerelése
szerző bbb | 2006, szeptember 17 - 09:13 |

Ez a cikk megmutatja, hogyan szereltem be az ablakfelhúzó modullal felszerelt elektromos ablakemelő rendszert. Segítséget fog nyújtani azoknak, akik nem értik meg, hogy mégis mit takarhat "az eredeti ablakemelő vezérlés" meg hasonló kifejezések abban a remek leírásban, amiket a megvásárolt modulhoz kapunk. Természetesen a biztonságra törekedtem, azaz úgy kötöttem be a dolgokat, hogy a kocsi alapállapotában ne lehessen kapcsolgatni. (mert ugye kellemetlen lenne, ha egy résnyire nyitvamaradt és a kulcs nélkül nyitható ablak miatt bárki kinyithatná a kocsit) És hogy ezt a biztonságot hogyan is lehet elérni? Igen egyszerű: kell egy kapcsolórelé, amely megakadályozza, hogy bármikor lehessen kapcsolgatni. Ahhoz pedig, hogy biztosan ne égjen le a rendszer, kelleni fog nekünk pár biztosíték is :) A kapott dobozokban található leírások alapján megtudhatjuk, hogy a felhúzómodulnak 15A biztosíték kell, míg a motoroknak 25A bizti. Mivel feleslegesen nem pazarolunk, így mehet ugyanarra a vezetékre mindkettő, és persze ezt a vezetéket az akksitól húzzuk be a biztosítéktáblához. (nem, nem a biztosítéktáblára kötjük rá, csak ott van hozzá elég hely, hogy a modul és a relé is simán elférjen) A 25A biztosítékot bekötjük a relé elé, majd onnan visszük tovább a 12V-t egy 15A biztosítékon keresztül a felhúzómodulhoz. A relének és a modulnak adhatjuk ugyanazt a testet. [img_assist|fid=1838|thumb=0|alt=] Az ábrán lerajzoltam, hogyan is kellene bekötögetni a drótokat ahhoz, hogy működjön minden. (mire a leírás alapján rájöttem eldurrantottam 3-4 biztosítékot ;)) A modul úgy működik, hogy mikor megkapja a vezérlőjelet a központizár/riasztó vezérlőmoduljától, akkor sorban felhúzza az ablakokat. Ha pedig ráadott gyújtásnál kapja ezt a jelet, akkor nem csinál semmit. Ezen kívül átereszti magán az "eredeti ablakemelő vezérlő elektronika" jelét (emiatt hatalmas betűkkel figyelmeztetnek minket, hogy ne cseréljük fel a fehér vezetékek sorrendjét :)). Mivel az egész rendszert csak ráadott gyujtásnál akartam üzemeltetni, így logikusan a relé vezérlőjele ugyanonnan jön, mint a felhúzómodul gyujtásjele. [img_assist|fid=1841|thumb=0|alt=kicsit csaltam, és közvetlen a gyújtásról vettem a jelet ;)|width=200|height=150] Az elektronikai része szerintem ezzel elég jól meg van magyarázva, így jöhet a mechanikai telepítés... (ezt a részt a központizár beszereléséről szóló cikkemből kölcsönöztem, hiszen ugyanúgy szedjük le a kárpitot :))
Ajtókárpitok levétele
bal
VIGYÁZAT A FOGODZÓ LEGFELSŐ CSAVARJÁT TAKARÓ MŰNYAG NAGYON KÖNNYEN TÖRIK!!!
jobb
Sárgával jelöltem a keresztfejű csavarok, pirossal az imbuszfejű csavarok, naranccsal a bolhák helyét. Mint láthatjátok szép kis móka az összeset leszedni :) (elektromos csavarnyúzó rulz ;)) Első lépésként ki kell csavarni az összes csavart, majd leszedni a tükörállító gumivédőjét, letekerni az alatta lévő anyát, kipattintani a műanyag takarólemezt, kiszedni az ablakemelő karját, kipattintani a bolhákat, majd felfelé nyomva le lehet húzni a kárpitot. Persze a valóságban jóval tovább tart megcsinálni, mint leírni, és valamivel kellemetlenebb is, de azért megoldható. (tipp.: a kárpit alá nyúljunk be, és az ablaknál lévő gumit alulról nyomjuk felfele, akkor könnyebben jön le, mintha húznánk felülről)

Ha jól dolgoztunk, akkor eljutottunk ide a műanyag védőfóliához. Mielőtt eszetlenül nekivágnánk, gondoljunk arra, hogy ez védi a kárpit belső felét a portól, ha pedig belevágunk, nagyobb az esély, hogy porosodni fogunk. (nem nagy, de nagyobb ;)) Meg egyébként is elég gusztustalanul néz ki, mikor szigszalaggal van összeragasztva... Szóval mi legyünk leleményesebbek (ez az a rész, ahol a hivatásos szerelő nem törődik semmivel, és többet nem látjuk viszont a fóliát). Ha csak a bolhák tartóit vágjuk körbe óvatosan, és a ragasztással együtt húzzuk le a fóliát, akkor szépen vissza tudjuk rakni úgy, hogy senki meg nem mondja első ránézésre, hogy leszedtük. A visszaragasztáshoz használjuk a bármelyik barkácsboltban kapható szilikonos tömítőt. Egy kicsit büdös, de miután megszáradt (nagyon hamar), se szaga, és látványra mindenképen jobb, mint a többi (mellesleg ha mellé is megy, akkor sem okoz semmi galibát és könnyen leszedhető legközelebb). Viszont azért ne legyünk mohók és csak annyit szedjünk le, amennyit feltétlen kell, hogy könnyebb legyen visszarakni.

Mikor lebontottuk a kárpitot, végre berakhatjuk a motort (ehhez persze fúrni kell a lemezt). Felrakhatjuk a műanyag vackokat az eredeti ablakfelhúzóra, és elvezethetjük a drótokat. Közben a kapcsolók helyét is meg kell ám találni. Én a kapcsolót a kapaszkodóba raktam, ott kényelmesen elfért :) [img_assist|fid=1847|thumb=0|alt=|width=200|height=150] [img_assist|fid=1850|thumb=0|alt=|width=200|height=150] [img_assist|fid=1853|thumb=0|alt=|width=200|height=150] Nekem ez az egész móka 3 napba telt, mert nulláról indultam, és sajnos segítségem se volt :( viszont semmi nagyon bonyolult vagy nehéz lépés nincs benne, így ha két ember csinálja, akkor sokkal hamarabb be lehet fejezni :) bbb