Vezérműszíj-csere, Fiat Punto I.
szerző Sany | 2006, november 20 - 18:38 |

Vezérműszíj-csere, Fiat Punto I.

FIRE-motor

Leszerelés:
- az ékszíjat szereljük le
- a fogasszíj-védőt is leszereljük
- a motor fogasszíj-tengelyét jobbra forgatjuk, amíg az 1. henger dugattyúja nyitási holtpontra kerül

Segítség: Az OT jelzés a felső holtpont jelzésére szolgál, és azt jelenti, hogy az 1. henger dugattyúja a felső holtponton áll. A dugattyú ezt az állást a sűrítési és a kipufogó ütemben éri el. A sűrítési ütemben elért OT állást gyújtási felső holtpontnak nevezzük, mert normál motorüzem esetén a gyújtás röviddel ezelőtt következik be.

A motor átforgatása többféleképpen történhet.
(Figyelem! A motort ne a bütykös tengely kerekét rögzítő csavarjaival forgassuk meg, mert ezáltal a szíj túlzottan igénybe van véve.)

A motort addig forgatjuk, amíg a bütykös tengely kerekén lévő jel megegyezik a hátsó fogasszíj-burkolaton lévő OT jelzéssel. Ezt az állást a fogasszíj levétele alatt ne változtassuk. (T-1016 ábra)

Vez 01

A lendítő kerék fedőlemezét leszereljük és a kereket alkalmas szerszámmal rögzítjük. Ezáltal a szíjtárcsa leszerelésekor a forgattyús tengely forgását megakadályozzuk.
(E-0289)

Vez 02

A forgattyús tengelyen lévő ékszíjtárcsa három csavarját lecsavarjuk. Ügyeljünk arra, hogy a motor OT állása ne változzon meg.
A fogasszíjat meglazítjuk és levesszük. (T-1015 ábra)

Vez 03

Felszerelés:

- Vizsgáljuk meg, hogy a bütykös tengely még az első henger OT állásában van-e?
Ha szükséges, a bütykös tengelyt forgassuk addig, amíg a tengelyen lévő jelzés a hengerfejen lévő jelzéssel egyezik (T-1016 ábra)

Figyelem: ha a bütykös tengelyt nagyobb szögben kell elforgatni, ügyeljünk arra, hogy ne legyen egy dugattyú sem a felső holtpontban, mert a dugattyú vagy a szelepek károsodhatnak! Adott esetben a forgattyús tengelyt kb. 90 fokkal állítsuk az OT elé vagy az OT után (1/4 fordulat). A szíjtárcsát 90 foknál jobban ne fordítsuk el.

Vizsgáljuk meg, hogy a forgattyús tengely fogasszíj-tárcsán lévő jelzés egyezik-e az olajszivattyú házon lévő nyíllal! A forgattyús tengely ekkor az első hengerre vonatkozó OT állásban van. (T-1017 ábra)

Vez 04

A fogasszíjat úgy kell felhelyezni, hogy a szíjon lévő nyíl a forgásirányba mutasson. (Erről az oldalról nézve a motor jobbra forog.) A felszerelést a forgattyús tengely fogaskeréknél kezdjük(1), majd a (W-1041 ábra) számozásának megfelelően folytassuk.

Vez 05

Figyelem! A fogasszíj felszerelésekor nem szabad megváltoztatni sem a bütykös tengely állását, sem a forgattyús tengely állását, mert egyébként a motorban károk keletkezhetnek, vagy a motor nem adja le a megfelelő teljesítményt.

- Végezzük el a fogasszíj feszítését
- Miután a fogasszíjat megfeszítettük, ellenőrizzük a tengelyek beállítását. Ez a következőt jelenti:
Ha a bütykös tengely kerekén lévő jelzés a vonatkozó jelzéssel egyezik, akkor ezzel egyidejűleg egyezni kell a forgattyús tengelyen található szíjtárcsa jelzésének a házon lévő jelzéssel. Ha nem így van, akkor a bütykös tengely kerek és a szíjtárcsa beállítását a szíj leszerelése után meg kell ismételni!
- A rögzítő szerszámot a lendítőkeréknél ki kell venni.
- A forgattyús tengelyt a forgásirányba kétszer átforgatjuk, és a beállítást még egyszer felülvizsgáljuk.
- A fogasszíj-védőburkolatot felszereljük
- A forgattyús tengely szíjtárcsát felszereljük, 25 Nm nyomatékkal meghúzzuk
- Az ékszíjat felszereljük és megfeszítjük
- A motort beindítjuk.
Tipp: Ha sípol a fogassszíj, akkor túl feszes.
 
Fogasszíj feszítés:
 

Vez 06